Project:Arduino: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Regel 22: | Regel 22: | ||
** testen van hardware-schakeling | ** testen van hardware-schakeling | ||
* herhaling van concepten, in verschillende vormen | * herhaling van concepten, in verschillende vormen | ||
** herkennen van concepten, basisschakelingen/constructies | |||
* software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk | * software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk | ||
** geschikt voor gebruik van mBlock | ** geschikt voor gebruik van mBlock |
Versie van 25 mei 2016 17:01
Arduino: achtergronden
Doelen
Uiteindelijk:
- leerlingen kunnen zelfstandig, constructief en creatief met Arduino's aan de slag.
- gebruik van referentiemateriaal (niet alleen tutorials)
- ontwerpen van eigen hardware en software
- leerlingen gebruiken en integreren kennis van wiskunde en natuurkunde in hun Arduino-kennis en vaardigheden
- leerlingen gebruiken Arduino's om informatica te begrijpen; en omgekeerd
- leerlingen kunnen Arduino-systemen als bouwdooos begrijpen en gebruiken
- leerlingen kennen een aantal bouwstenen
- en weten hoe ze deze kunnen gebruiken en samenstellen tot een compleet systeem
- leerlingen kunnen een schema lezen en omzetten in een schakeling op het breadboard
Manier van werken
- kleine stappen
- bij voorkeur: 1 nieuw concept per stap
- lage drempel, hoog plafond: op elk niveau succes mogelijk
- zo mogelijk: testen van elke stap
- testen van hardware-schakeling
- herhaling van concepten, in verschillende vormen
- herkennen van concepten, basisschakelingen/constructies
- software/programmeren: in het begin zo eenvoudig mogelijk
- geschikt voor gebruik van mBlock
- de hardware kan dan iets lastiger worden (bijv. pulldown-weerstanden, 2 schakelaars i.p.v. 1)
- 1e stap: zorgvuldig nabouwen van een bestaand ontwerp (hardware en software)
- vragen aan de hand van ontwerp
- daarna: veel experimenteren; veel kleine experimenten
- experimenteren om begrip te vergroten
- ontwerpen van experimenten vanuit begrip