Arduino-opdrachten/Button-3: verschil tussen versies

Uit basis
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 66: Regel 66:
=== Toestand van de button ===
=== Toestand van de button ===


In de variabele <code>prevButtonState</code> houden we de vorige toestand van de button bij. Als de vorige toestand LOW is, en de huidige toestand is HIGH, detecteren we het indrukken van de button. In dat geval veranderen we de toestand van de LED.
In de variabele <code>prevButtonState</code> houden we de vorige toestand van de button bij. We detecteren het indrukken van de button doordat dan de vorige toestand LOW is en de huidige toestand HIGH. In dat geval veranderen we de toestand van de LED, van "aan" naar "uit" of omgekeerd.


=== Toestand van de uitvoer ===
=== Toestand van de uitvoer ===

Versie van 10 apr 2017 15:52

Arduino opdrachten

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Button-3

Leerdoelen schakelaar met pulldown-weerstand; IF; toestand
Voorkennis Arduino-opdrachten/Button-0
Onderdelen

LED, weerstand 220 ohm (rood-rood-bruin-goud), weerstand 10k ohm (bruin-zwart-oranje-goud), drukknopschakelaar

Libraries en functies

Inleiding

Schakel LED aan en uit

In de vorige sketch hebben we een drukknopschakelaar (button) op een erg eenvoudige manier gebruikt: de LED brandt alleen als je de schakelaar ingedrukt houdt.

In deze sketch leer je hoe je met een enkele schakelaar de LED aan- en uit kunt schakelen.

Hiervoor moet je de toestand van de LED bijhouden: als deze uit was, moet je die aanzetten; als deze aan was, moet je die uitzetten. Voor het bijhouden van de toestand van de LED gebruik je een variabele (ledState). Door middel van een toekenning (in de blokjestaal: "Set", in de Arduino-taal =) kun je de waarde van die variabele veranderen.

Opbouwen van de schakeling

Button met interne pullup weerstand

Deze schakeling is gelijk aan de schakeling van Button-0: een LED met serieweerstand aan pin D13, en een button met pull-down weerstand aan pin D2.

Schema

Button met pulldown-weerstand

Programma

int led = 13;
int button = 2;

int ledState = LOW;
int buttonState = LOW;
int prevButtonState = LOW;

void setup() {
  pinMode(led, OUTPUT);
  pinMode(button, INPUT);
}

void loop() {
  prevButtonState = buttonState;
  buttonState = digitalRead(button);
  if (prevButtonState == LOW && buttonState == HIGH) {
    ledState = 1 - ledState;
    digitalWrite(led, ledState);
    delay(5);                    // debounce button
  }
  // digitalWrite(led, ledState);
}

Uitleg van het programma

We houden in dit programma de toestand van de led bij (aan of uit), en de vorige toestand van de button. Alleen bij een overgang van LOW naar HIGH (het indrukken van de button) reageren we door de toestand van de led om te draaien.

Toestand van de button

In de variabele prevButtonState houden we de vorige toestand van de button bij. We detecteren het indrukken van de button doordat dan de vorige toestand LOW is en de huidige toestand HIGH. In dat geval veranderen we de toestand van de LED, van "aan" naar "uit" of omgekeerd.

Toestand van de uitvoer

We houden de toestand van de uitvoer (LED) bij in de variabele ledState. Deze vorm zullen we vaker tegenkomen:

if (input == X) {
  state = newState(state, X);
  setOutput(state);
}

Complement

Merk op dat je het if-statement voor het omdraaien van ledState ook kunt schrijven als:
ledState = 1 - ledState;
(zie de opdrachten).

Vragen en opdrachten

Eerste experimenten

  • kun je de opdracht digitalWrite(led, ledState); ook binnen het (buitenste) IF-statement plaatsen? Maakt dit verschil in het gedrag van het programma?

Verdiepingsvragen