Arduino-opdrachten/Button-3
Button-3
Leerdoelen | schakelaar met pulldown-weerstand; IF; toestand |
Voorkennis | Arduino-opdrachten/Button-0 |
Onderdelen |
LED, weerstand 220 ohm (rood-rood-bruin-goud), weerstand 10k ohm (bruin-zwart-oranje-goud), drukknopschakelaar |
Libraries en functies |
Inleiding
In de vorige sketch hebben we een drukknopschakelaar (button) op een erg eenvoudige manier gebruikt: de LED brandt alleen als je de schakelaar ingedrukt houdt.
In deze sketch leer je hoe je met een enkele schakelaar de LED aan- en uit kunt schakelen.
Hiervoor moet je de toestand van de LED bijhouden: als deze uit was, moet je die aanzetten; als deze aan was, moet je die uitzetten. Voor het bijhouden van de toestand van de LED gebruik je een variabele (ledState
). Door middel van een toekenning (in de blokjestaal: "Set", in de Arduino-taal =
) kun je de waarde van die variabele veranderen.
Opbouwen van de schakeling
Deze schakeling is gelijk aan de schakeling van Button-0: een LED met serieweerstand aan pin D13, en een button met pull-down weerstand aan pin D2.
Schema
Programma
int led = 13;
int button = 2;
int ledState = LOW;
int buttonState = LOW;
int prevButtonState = LOW;
void setup() {
pinMode(led, OUTPUT);
pinMode(button, INPUT);
}
void loop() {
prevButtonState = buttonState;
buttonState = digitalRead(button);
if (prevButtonState == LOW && buttonState == HIGH) {
ledState = 1 - ledState;
digitalWrite(led, ledState);
delay(5); // debounce button
}
// digitalWrite(led, ledState);
}
Uitleg van het programma
We houden in dit programma de toestand van de led bij (aan of uit), en de vorige toestand van de button. Alleen bij een overgang van LOW naar HIGH (het indrukken van de button) reageren we door de toestand van de led om te draaien.
Toestand van de button
In de variabele prevButtonState
houden we de vorige toestand van de button bij. We detecteren het indrukken van de button doordat dan de vorige toestand LOW is en de huidige toestand HIGH. In dat geval veranderen we de toestand van de LED, van "aan" naar "uit" of omgekeerd.
Toestand van de uitvoer
We houden de toestand van de uitvoer (LED) bij in de variabele ledState
. We veranderen de toestand van de uitvoer als we een bepaalde gebeurtenis in de invoer detecteren. Merk op dat
ledState = 1 - ledState;
de waarde van ledState
verandert van 0 naar 1, of omgekeerd.
Deze vorm komen we vaker tegen:
if (input == X) {
state = newState(state, X);
setOutput(state);
}
Complement
Merk op dat je het if-statement voor het omdraaien van ledState
ook kunt schrijven als:
ledState = 1 - ledState;
(zie de opdrachten).
Vragen en opdrachten
Eerste experimenten
- kun je de opdracht
digitalWrite(led, ledState);
ook binnen het (buitenste) IF-statement plaatsen? Maakt dit verschil in het gedrag van het programma?