Logistieke Robots/les 4: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 14: Regel 14:


=== Stap 1: Python script aanmaken voor Ground object ===
=== Stap 1: Python script aanmaken voor Ground object ===
* Maak een nieuw Python script aan door op het ‘+ New’ teken te drukken in de header van de tekst editor. Geef het script de naam “central_controller.py”
* Selecteer het Ground object;
* Selecteer het Ground object, en voeg een Python controller aan met dit script.
* Maak een nieuw Python script aan door op het ‘+ New’ teken te drukken in de header van de tekst editor. Geef het script de naam “central_controller.py”;
* Voeg een Python controller aan met dit script.


=== Stap 2: Logic bricks voor Ground object ===
=== Stap 2: Logic bricks voor Ground object ===

Versie van 9 dec 2014 19:24

Logistieke Robots

Lessen

  1. Les 1
  2. Les 2
  3. Les 3
  4. Les 4
  5. Les 5
  6. Les 6
  7. Les 7
  8. Les 8

Software

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Les 4

In de vorige les heb je de basis geleerd om een controller te ontwikkelen met behulp van Python. We hebben ook de omgeving geïntroduceerd waar we de rest van het project mee blijven werken: een magazijn. De robots krijgen bestellingen binnen die uit verschillende artikelen bestaan. Ze moeten deze artikelen gaan verzamelen om de bestelling compleet te maken. Dit kan natuurlijk op meerdere manieren: een robot kan de artikelen 1 voor 1 ophalen, allemaal in 1 keer of misschien kan deze robot maar een maximaal aantal artikelen tillen, of een maximaal gewicht. Als de bestelling compleet is, krijgt een robot een nieuwe bestelling.

In deze les leren we hoe we een controller kunnen maken voor 1 robot die de artikelen 1 voor 1 ophaalt. Open de file “warehouse_one_order.blend”. Wat je in deze les ontwikkelt, gebruik je in de volgende lessen als basis om op door werken.

Sturen van de bestelling door centrale systeem

Een robot moet een bestelling doorkrijgen van een computer die het overzicht heeft over alle bestellingen. Deze controller moeten we aan een centraal object in Blender toegevoegen. We kiezen hiervoor de vloer (Ground object).

Net als in de vorige les ontwikkelen we de controller via de logic bricks en via Python scripting.

Stap 1: Python script aanmaken voor Ground object

  • Selecteer het Ground object;
  • Maak een nieuw Python script aan door op het ‘+ New’ teken te drukken in de header van de tekst editor. Geef het script de naam “central_controller.py”;
  • Voeg een Python controller aan met dit script.

Stap 2: Logic bricks voor Ground object

  • Voeg een keyboard “Start” sensor toe met de ENTER key. Druk op Tap. Dit betekent dat de sensor eenmalig een positieve puls geeft aan de controller in plaats van zolang de sensor waar is.

Keyboard controller met tap-instelling

  • Voeg de Python controller toe die je zojuist hebt aangemaakt.