Logistieke Robots/les 6: verschil tussen versies

Uit Lab
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 2: Regel 2:


==Les 6 - Robots van elkaar laten leren ==
==Les 6 - Robots van elkaar laten leren ==
Voordat we naar les 6 gaan, bespreken we een aantal verbeteringen in de huidige code zodat we er vervolgens makkelijker mee kunnen werken. Deze hoef je zelf niet door te voeren want je kan met met het voorbereide bestand verder
Voordat we naar les 6 gaan, bespreken we een aantal verbeteringen in de huidige code zodat we er vervolgens makkelijker mee kunnen werken. Deze verandering moet je ook doorvoeren als je door wilt werken met je huidige bestand. Je mag ook les 6 starten met de file "warehouse_team_collission.blend".


==Verbetering code na les 5 ==
==Verbetering code na les 5 ==
We gaan een functie set_articles() maken zodat er een array aangemaakt  
We gaan een functie set_articles() maken zodat er een array aangemaakt  
wordt met de artikelen.
wordt met de artikelen.
<syntaxhighlight lang="Python" line>
def get_order():
    # get articles from central controller
    set_articles()
    print(robot["articles"])
    # set game properties
    robot["article_number"] = 1
    robot["target_desk"] = False
    # distance variables
    robot["distance"] = 0.0
    robot["location1"] = robot.position[0]
    robot["location2"] = robot.position[1]
    robot["location3"] = robot.position[2]
</syntaxhighlight>
Vervang ook de declaratie van robot[“robot_id”] door onderstaande. De central controller hoeft zo niet meer te vertellen om welke robot het gaat.
<syntaxhighlight lang="Python" line>
# get the current controller
cont = bge.logic.getCurrentController()
robot = cont.owner
robot["robot_id"] = robot.name[6:]
</syntaxhighlight>
De functie set_articles() ziet er als volgt uit:
<syntaxhighlight lang="Python" line>
def set_articles():
    message = start_sens.bodies[0][1:]   
    order_length = len(re.findall(r'[^\s ]+', message))
    robot["articles"] = [""]*order_length
    for i in range(order_length):
        robot["articles"][i] = re.findall(r'[^\s ]+', message)[i] 
</syntaxhighlight>
De main() functie ziet er nu overzichtelijker uit:
<syntaxhighlight lang="Python" line>
def main():
    if robot["target_desk"] == False:
        shelf_sens.propName = "Shelf"
        if robot["article_number"] <= len(robot["articles"]):
            track_act.target = robot["articles"][robot["article_number"]-1]
    else:
        shelf_sens.propName = "Desk"
        track_act.target = "Desk_" + str(robot["robot_id"])
    if shelf_sens.positive:
        if robot["target_desk"] == True:
            robot["article_number"] += 1
            if robot["article_number"]  == len(robot["articles"]) +1:
                cont.deactivate(track_act)
                print("done robot "+ str(robot["robot_id"]))
                GameLogic.sendMessage("Done", robot["robot_id"] , "Ground", "")
                GameLogic.sendMessage("Done", str(robot["distance"]) , "Ground", "")
        robot["target_desk"]=  not robot["target_desk"] 
</syntaxhighlight>
We veranderen ook de physics van de robot zodat de robot niet om kan vallen. Ga op de robot staan en ga in het rechter window naar:
[[Bestand:balk_physics.png]]
Verander dan de form factor in 0.0:
[[Bestand:form_factor.png]]
Doe dit voor beide robots.

Versie van 9 dec 2014 14:55

Logistieke Robots

Lessen

  1. Les 1
  2. Les 2
  3. Les 3
  4. Les 4
  5. Les 5
  6. Les 6
  7. Les 7
  8. Les 8

Software

Zie ook Regels en richtlijnen
Zie ook Artikelen bewerken

Les 6 - Robots van elkaar laten leren

Voordat we naar les 6 gaan, bespreken we een aantal verbeteringen in de huidige code zodat we er vervolgens makkelijker mee kunnen werken. Deze verandering moet je ook doorvoeren als je door wilt werken met je huidige bestand. Je mag ook les 6 starten met de file "warehouse_team_collission.blend".

Verbetering code na les 5

We gaan een functie set_articles() maken zodat er een array aangemaakt wordt met de artikelen.

def get_order():
    # get articles from central controller
    set_articles()
    print(robot["articles"])
    # set game properties
    robot["article_number"] = 1 
    robot["target_desk"] = False 
    # distance variables
    robot["distance"] = 0.0
    robot["location1"] = robot.position[0]
    robot["location2"] = robot.position[1]
    robot["location3"] = robot.position[2]

Vervang ook de declaratie van robot[“robot_id”] door onderstaande. De central controller hoeft zo niet meer te vertellen om welke robot het gaat.

# get the current controller 
cont = bge.logic.getCurrentController()
robot = cont.owner
robot["robot_id"] = robot.name[6:]

De functie set_articles() ziet er als volgt uit:

def set_articles():
    message = start_sens.bodies[0][1:]    
    order_length = len(re.findall(r'[^\s ]+', message))
    robot["articles"] = [""]*order_length
    for i in range(order_length):
        robot["articles"][i] = re.findall(r'[^\s ]+', message)[i]

De main() functie ziet er nu overzichtelijker uit:

def main(): 
    if robot["target_desk"] == False:
        shelf_sens.propName = "Shelf"
        if robot["article_number"] <= len(robot["articles"]):
            track_act.target = robot["articles"][robot["article_number"]-1]
    else:
        shelf_sens.propName = "Desk"
        track_act.target = "Desk_" + str(robot["robot_id"])
    if shelf_sens.positive:
        if robot["target_desk"] == True:
            robot["article_number"] += 1
            if robot["article_number"]  == len(robot["articles"]) +1:
                cont.deactivate(track_act)
                print("done robot "+ str(robot["robot_id"]))
                GameLogic.sendMessage("Done", robot["robot_id"] , "Ground", "")
                GameLogic.sendMessage("Done", str(robot["distance"]) , "Ground", "")
        robot["target_desk"]=  not robot["target_desk"]


We veranderen ook de physics van de robot zodat de robot niet om kan vallen. Ga op de robot staan en ga in het rechter window naar:

Balk physics.png

Verander dan de form factor in 0.0:

Form factor.png

Doe dit voor beide robots.