Arduino lessen/les 0

Uit Lab
< Arduino lessen
Versie door Eelco (overleg | bijdragen) op 26 mrt 2014 om 21:06 (1 versie)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Arduino lessen
  1. Blink - digitale uitvoer
  2. Button - digitale invoer
  3. Dimmer - PWM
  4. Dimmer - analoge invoer
  5. Seriële uitvoer naar host
  6. Analoge sensoren
  7. Beweging: servo
  8. Button - event
  9. Tijd - timers
  10. Blink - met timer

Installeren van de software

Arduino IDE

Met behulp van de Arduino IDE kun je programma's voor de Arduino invoeren, veranderen, en laden naar de Arduino. Je kunt deze omgeving ook gebruiken voor de communicatie tussen de Arduino en de hostcomputer, bijvoorbeeld voor tekstuitvoer vanuit de Arduino naar het scherm van je computer (zodat je kunt zien wat er gebeurt).

  1. De Arduino ontwikkelomgeving kun je downloaden van de Arduino website: http://arduino.cc/en/Main/Software. De software is beschikbaar voor Windows, Mac OS X, en Linux.
  2. De handleiding voor het installeren vind je op:
    1. http://arduino.cc/en/Guide/Windows (voor Windows)
    2. http://arduino.cc/en/Guide/MacOSX (voor Mac OS X)
    3. http://playground.arduino.cc/Learning/Linux (Voor Linux)
      1. Het is mogelijk om de Arduino-software te installeren op een Raspberry Pi.
  3. Om uit te testen of het werkt, kun je het Blink-voorbeeld gebruiken. Dit is voor de Arduino wat "Hello World" is voor andere omgevingen.
    1. Zorg ervoor dat de Arduino aangesloten is via de USB-kabel op de computer, en dat de IDE opgestart is.
    2. Selecteer in de Arduino IDE het Blink-voorbeeld (menu: Bestand->Voorbeelden->0.1Basics->Blink).
    3. Compileer en laad het programma naar de Arduino (knop met pijl naar rechts, boven het venster met de Blink-code). Op de Arduino moet er nu een kleine LED gaan knipperen (1 sec. aan, 1 sec. uit, herhaald).
    4. Let op mogelijke foutboodschappen in het zwarte venster onder de Blink-code.
    5. Om zeker te weten dat het werkt, verander je in het Blink-voorbeeld de getallen 1000 in 100 , en herhaal je de bovenstaande stap. De LED moet nu zichtbaar sneller gaan knipperen.

Deze laatste stap is een zinvolle extra controle, omdat het Blink-programma vaak standaard geïnstalleerd is op een Arduino. Dit kun je ook controleren door de Arduino aan te sluiten op een USB-voeding (eventueel een computer): het programma dat op de Arduino staat wordt dan direct uitgevoerd, daar is geen andere computer voor nodig.

Fritzing software

De Fritzing software heb je niet beslist nodig, maar deze is wel erg handig. Hiermee kun je tekeningen maken van de hardware-schakelingen bij de Arduino. Deze schakelingen kun je op verschillende manieren laten zien: (i) als elektronica-schema; (ii) als tekening van een breadbord met draadjes en onderdelen; (iii) als "printed circuit board (PCB)". Je kunt een dergelijk PCB via Fritzing laten maken; je moet er dan nog zelf de onderdelen op solderen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je eigen Arduino-shield maken.

Op de Fritzing-website kun je ook veel voorbeelden vinden van projecten die met een Arduino gemaakt zijn: zie http://fritzing.org/projects/.

  1. download de Fritzing software: http://fritzing.org/download/
  2. installeer deze software volgens de handleiding op diezelfde pagina
  3. start de software, en selecteer het voorbeeld Bestand->Open Voorbeeld->Arduino->Digital->Output->Blink
  4. vergelijk Weergave->Toon breadboard, Weergave->Toon Schema, en Weergave->Toon PCB
  5. je kunt een weergave exporteren als PNG-bestand (of in een ander formaat); dit is de manier waarop veel van de schema's op deze wiki gemaakt zijn.

Je kunt hier ook je eigen schakelingen maken, in de vorm van een schema, of in de vorm van een breadboard met onderdelen. Fritzing kan ook de ene vorm in de andere omrekenen.

NB: je kunt met Fritzing hardware-schakelingen tekenen, maar niet simuleren. Daarvoor heb je andere (veel grotere/complexere) software nodig.

Referenties en andere tutorials

Hardware

Waar kun je een Arduino-bordje kopen, een breadboard, of andere onderdelen?

Projecten

Opdracht 2: zoek een voorbeeld-project

Zoek op het web naar een voorbeeld van een project dat met Arduino gemaakt is, en dat jou erg aanspreekt. Probeer zo mogelijk daarbij de volgende vragen te beantwoorden:

  • wie heeft dit bedacht en/of uitgevoerd?
  • waarom spreekt dit voorbeeld jou aan?
  • welke onderdelen heb je nodig om dit project uit te voeren?
  • welke kennis en vaardigheden heb je daarvoor nodig?