Modules/Scrum-0
Scrum-0
Badge: zie Badges/Scrum-0
Badge-omschrijving
Deze badge is alleen te behalen tijdens het groepsproject WebDesign.
Binnen deze badge dient er kennis opgedaan te worden over samenwerken binnen ICT.
Na afronding van deze badge kun je binnen groeps projecten van ICT in de Wolken:
- Communiceren
- Plannen
- Taken verdelen
- Afspraken maken
- Realistische doelstellingen opstellen
Globale tijdsindeling
Lesmateriaal
Het materiaal bestaat (voorlopig) uit
- samenwerken oefeningen
- theorie over SCRUM
- SCRUM oefening
- SCRUM toepassen op website
- groep communicatie opzetten
1. Lego nabouwen
Gebruik de site https://www.buildwithchrome.com/ om LEGO objecten te bouwen.
Er zijn drie taken te verdelen:
- Persoon 1 (de architect):
- bouwt een LEGO object
- Persoon 2 (de beschrijver):
- beschrijft hoe het LEGO object er uit ziet aan de rest.
- beantwoordt vragen van de rest
- De rest (de bouwers):
- mag het object van de architect niet zien
- probeert het LEGO object na te bouwen met behulp van beschrijvingen van de beschrijver
- mag vragen stellen aan persoon 2
Bespreek de resultaten van de oefening:
- Wat waren de problemen?
- Waardoor ontstaan deze problemen?
- Zijn er oplossingen voor deze problemen?
Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen en nabespreking aan je opdrachtgever laten zien.
2. Tekening beschrijven
De groep krijgt een tekening, slechts één persoon mag deze tekening bekijken. Deze persoon krijgt de taak om de tekening aan de andere groepsleden te beschrijven. De rest van de groep moet de tekening proberen zo precies mogelijk na te tekenen, met behulp van de beschrijvingen en antwoorden op vragen.
Bespreek de resultaten van de oefening:
- Wat waren de problemen?
- Waardoor ontstaan deze problemen?
- Zijn er oplossingen voor deze problemen?
Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen en nabespreking aan je opdrachtgever laten zien.
3. Groep communicatie
- Deel contactgegevens met je groepsleden
- Bespreek hoe de communicatie gaat verlopen in de loop van het project
- Wat zijn de afspraken?
- Wanneer spreken jullie elkaar?
- Wanneer zien jullie elkaar?
- Wanneer worden tussentijdse resultaten uitgewisseld?
Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.
4. Theorie over SCRUM
Bekijk het filmpje over SCRUM: SCRUM in under 10 minutes
5. SCRUM oefening
Maak een backlog bij de volgende oefening: SCRUM oefeningen Almere I
Speel Planning Poker over deze backlogs: Planning Poker
Gebruik hiervoor de website: Planpoker
Je opdrachtgever zal een room aanmaken en geeft het door aan je groep.
Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.
6. SCRUM toepassen
Voer nu de SCRUM oefening uit op de opdracht van je opdrachtgever.
Stel nu ook sprints op, en maak een taakverdeling binnen de groep.
Inleveren van dit onderdeel: je uitwerkingen aan je opdrachtgever laten zien.
Overig materiaal
Referenties
- http://www.prowareness.nl/media/Lean_en_Scrum_een_Siamese_tweeling/$FILE/Lean%20&%20Scrum_3.pdf
- http://www.dummies.com/how-to/content/agile-project-management-for-dummies-cheat-sheet.html
Boeken
- https://www.scrum.org/Scrum-Guides ("home" van scrum)
- http://www.infoq.com/minibooks/scrum-xp-from-the-trenches
- Een vlot leesbaar boek is Scrum voor Dummies: http://www.managementboek.nl/boek/9789043024037/scrum-voor-dummies-michael-franken . Dit is verkrijgbaar als papieren boek en als e-book. Dit boek geeft niet alleen de manier van werken weer, maar ook een inzicht in de achtergronden daarvan.
- Agile for Dummies - IBM Limited Edition - via http://www-01.ibm.com/software/rational/agile/index.html
Presentaties
- http://infvo.com/presentaties/Lean-Agile-en-Scrum.pdf
- http://infvo.com/presentaties/Scrum-details.pdf